سواد رسانه ای خنثی کننده جنگ روانی است

  • سه شنبه, 09 مرداد 1397 00:15
  • بازدید 2510 بار

به نقل از خبرگزاری ایرنا - پژوهشگر موسسه فرهنگی هنری صراط مبین قم گفت: ارتقای سواد رسانه ای در مسئولان، اصحاب رسانه و مردم موجب مصونیت جامعه از تهاجم رسانه ای و روانی و ارتقای جایگاه رسانه های داخلی می شود.

حجت الاسلام دکتر علی اکبر عبدالاحدی مقدم روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان این که سواد رسانه ای ارتباط تنگاتنگی با تفکر انتقادی دارد افزود: تغییر سرانه مصرف رسانه، افزایش تولید محتوا در کشور و تبدیل اطلاعات به دانش، افزایش نقش فعال و استقلال فکری مخاطب و نیز قدرت تحلیل و برخورد منتقدانه با اخبار از جمله شاخص های سواد رسانه ای در جامعه است.
وی با برشمردن وظایف رسانه ها در کشور گفت: روشنگری و فرهنگ‌سازی در حوزه رسانه و جامعه، استیفای حقوق مردم و لزوم آگاه‌سازی آن‌ها، نیل به واقعیت و بیان حقیقت، راستی و درستی در انجام وظیفه، برخورداری از هنر شنیدن و هنر درست و مناسب انتقاد کردن، دخالت ندادن عواطف و احساسات در تبیین وقایع و اطلاع‌رسانی، برخورداری از عدالت رسانه‌ای، بیان حرفه ای در اخبار و گزارش ها، مقابله با انحراف و بدبینی افکار عمومی و احترام به سلیقه هاو علاقه مندی های مردم از جمله وظایف رسانه در کشور است.
پژوهشگر موسسه فرهنگی هنری صراط مبین قم با اشاره به انجام مطالعه پیرامون وضعیت سواد رسانه ای در کشور گفت: ضعف عملکرد نهادهای آموزشی در حوزه سواد رسانه ای، ضعف ارتباط پویا میان سه نهاد خانواده، مدرسه و رسانه در آموزش سواد رسانه و نیز غفلت مسئولان و فقدان دغدغه مندی آنها نسبت به اهمیت سواد رسانه ای از جمله عوامل ضعف سواد رسانه ای است.
وی ایجاد انگیزش و نیز تغییر نگرش و ایجاد همکاری تنگاتنگ میان بازیگران سواد رسانه ای را از جمله راهبردهای مهم برای ارتقای سواد رسانه ای دانست و گفت: فقدان منابع کافی و عمیق علمی، کمبود نخبه علمی در تولید محتوای دقیق و جذاب، فقدان اعتماد عمومی به رسانه های داخلی و رقابت های ناسالم رسانه ای از جمله موانع ارتقای سواد رسانه ای است.
عبدالاحدی مقدم با بیان این که مقوله سواد رسانه‌ای هنوز جایگاه واقعی خود در کشور را نیافته و تنها به بیان ضرورت آن پرداخته ‌شده است، افزود: ضعف سواد رسانه‌ای، علت بسیاری از معلول‌هایی است که مسئولان آن‌ها را علل تصور می‌کنند، به همین دلیل ارتقای سواد رسانه ای در تصمیم گیران و مسئولان ضروری است، چراکه بسیاری از آسیب های فعلی فضای مجازی با ارتقای سواد رسانه ای قابل کنترل است.
وی یکی از شاخص های سواد رسانه ای در کشور را تولید محتوا دانست و اظهار داشت: بر اساس مطالعات انجام شده حدود پنج درصد از کل اطلاعات منتشر شده توسط کاربران ایرانی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی تولید و 95 درصد بازنشری است و به دلیل این که متولی اصلی تولید محتوا در فضای مجازی و رسانه ای، رسانه ها هستند می توان گفت که سواد رسانه ای حتی در رسانه های کشور نیز وضعیت مناسبی ندارد.
این پژوهشگر عرصه رسانه، وظیفه و رسالت اصحاب رسانه در ارتقای سواد رسانه را بیش از سایر بخش ها و نهادها دانست و ابراز داشت: ارتقای سواد رسانه ای موجب ارتقای جایگاه رسانه ها در نزد مردم و همچنین به دلیل مطالبه گری بیشتر مردم از رسانه ها موجب افزایش سطح کیفی مطبوعات در ایران خواهد شد.
عبدالاحدی مقدم، تبیین اهمیت سواد رسانه ای را موجب گرایش و ایجاد انگیزه برای ارتقای سواد رسانه ای در کشور دانست و ادامه داد: در دنیای امروز که رابطه تنگاتنگی با رسانه ها داریم، سواد رسانه ای متناسب با هر رده سنی و طبقات اجتماعی مختلف ضروری است.
هفدهم مرداد ماه سال 1377، محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی، به همراه هشت تن از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید. به همین مناسبت، شورای فرهنگ عمومی، هفدهم مرداد ماه هر سال را به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری کرد.

 

کد خبر ایرنا :82994938

این مورد را ارزیابی کنید
(3 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

تحمیل نظر خویش بر آگاهان
قرآن : ... ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ کُونُوا عِباداً لي‏ مِنْ دُونِ اللَّهِ ... (سوره نحل، آیه 52)ترجمه: هیچ کس (حتی پیامبر) حق ندارد به مردم بگوید به جای خدا مرا عبادت کنید.حدیث: روی الحلبی قلتُ لاَبی عبدالله علیه السلام ما أدنى ما یکون به العبد کافراً ؟ قال: « أن یبتدع به شیئاً فیتولى علیه ویتبرأ ممّن خالفه (معانی الاخبار ، ص 393)ترجمه: ... حلبی روایت می کند که از امام صادق (ع) پرسیدم : کمترین سبب کافر شدن انسان چیست؟ فرمودند : این‌که بدعتی بگذارد و از آن بدعت جانبداری کند و از هر کس با او مخالفت کند روی برگرداند و آنان را متهم و منزوی سازد.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید