چاپ کردن این صفحه

علاج دردهای فرهنگی در روش‌های فرهنگی

 مصاحبه‌ای کوتاه با جناب آقای دکتر عباسعلی عظیمی شوشتری، کارشناس علوم سیاسی به مناسبت فتح آندلس 


 کارشناس علوم سیاسی گفت: نقاط قوت فرهنگ شیعی را که کم هم نیست باید شناسائی نمود تا بتوان با استفاده از این نقاط قوت به جنگ آسیب‌ها رفت و نقطه مطلوب فرهنگی را ترسیم و برای حرکت به سمت آن با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها راهبردهای بلند مدت و اساسی را طراحی کرد.

عباسعلی عظیمی شوشتری با اشاره به موقعیت جغرافیایی اندلس اسلامی ابراز داشت: اندلس اسلامی متشکل از سرزمین اسپانیا و پرتغال یا همان شبه جزیره ی «ایبری» بود که  از جنوب به مدیترانه، از شمال و مغرب به اقیانوس اطلس و از شرق به کوه‌های پیرنه در مرز فرانسه می‌رسید که البته امروز اندلس نام استان جنوبی اسپانیا است.
وی با بیان اینکه در زمان فتح اسپانیا توسط طارق بن زیاد در سال 92 هجری قمری این کشور تحت تسلط اقوامی به نام ویزیگوت‌ها بود و پادشاهان آن ، باخودکامگی حکم می‌راندند، عنوان کرد: فضای سیاسی اسپانیای پیش از ورود اسلام یک استبداد تمام عیار و اختناق وحشت زا بود. گوت‌ها یک پنجم جمعیت آن روز اسپانیا را تشکیل می‌دادند. سیستم اجتماعی و سیاسی آن‌ها اشرافی فئودالی بود و قدرت حکومت در سایه‌ی شمشیر و تاخت و تاز سرداران و سربازان بود. مردم هرگز از این حکومت راضی نبودند و به‌دنبال راهی برای رهایی از وضع موجود می‌گشتند و از هر قدرت خارجی که قدرت ویزیگوت‌ها را ساقط کند، استقبال می‌کردند.
این کارشناس علوم سیاسی افزود: فتح اندلس از هنگامی شروع شد که یکی از فرمانداران اندولس به نام «جولیان» به خاطر تعرضی که از سوی پادشاه به دخترش شده بود، از او سرپیچی کرده و به آفریقا گریخت. در آفریقا به اصرار از «موسی بن نصیر» _ حاکم مسلمان آفریقا_ خواست تا اسپانیا را از چنگال ستمگرانه پادشاه غاصبش نجات بخشد.
عظیمی شوشتری ادامه داد: پس از آنکه موسی بن نصیر با اعزام نیروها به اندلس از ضعف دولت مرکز اطمینان یافت در ماه رجب سال 92 هجری قمری «طارق بن زیاد» را با سپاه اندکی مرکب از 7 هزار نفر مردان جنگی به آندلس گسیل داشت. آن‌ها از تنگه‌ای که امروز به جبل الطارق معروف است گذشتند و و شروع به پیشروی کردند و سپس فرمانده در یک سخنرانی هیجان برانگیز نیروهایش را به جهاد و فداکاری فراخواند و همین عامل پیروزی مسلمانان شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به مسائل فرهنگی کشور و مسئله اندلسی کردن ایران پرداخت، عنوان کرد: چند مسئله مهم در اندلس اسلامی موجب ضعف مسلمانان شد، اول اختلافات شدید داخلی میان اقوام عرب و بربر و سپس میان اقوام مختلف عرب موجب شد که مسیحیانی که در کوه‌های پیرنه گروه‌های مقاومت تشکیل داده بودند ، قدرت گرفته و به سرزمین‌های مسلمانان حمله ور شدند قدم به قدم این سرزمین‌ها را فتح کنند که باید از تاریخ، ما هم درس بگیریم.
کارشناس علوم سیاسی با اشاره به دومین ضعف مسلمانان در اندلس، یعنی تهاجم فرهنگی  گفت: وقف تاکستان‌های بزرگ و متعدد و توزیع مشروبات حاصل از آن‌ها به شکل رایگان در بین جوانان مسلمان و تاسیس تفریحگاه‌های متنوع از سوی صاحبان کلیسا که خدمه و کارکنان آن همگی "زیبارویان مسیحی" بودند همگی عواملی‌اند که موجب ضعف اراده در میان جوانان مسلمان شد.
عظیمی شوشتری تصریح کرد: عوامل دیگری همچون آزادی بیش از حد مسیحیان برای تبلیغ و ترویج، رشد و گسترش روحیه تساهل و تسامح، تقدس زدایی گسترده از ارزش های اسلامی از راه عادی جلوه دادن توهین به مقدسات مسلمین همچون توهین به مقام والای پیامبر اسلام (ص)، دگردیسی ارزش های دینی و معنوی، اشرافی‌گری زمامداران و ... می‌تواند در ارائه تحلیلی روشن، پیرامون دلیل از دست دادن این بخش از سرزمین‌های اسلامی، سودمند و مثمر ثمر باشد .
وی افزود: دشمن برای شکست مسلمین در اندلس، به جای قهرمانان و شوالیه ‌ها و جنگجویان غول پیکر، "دخترکان ظریف‌اندام" خود را به آوردگاه مسلمین روانه کرد و به جای تیرهای آتشین و کشنده با غمزۀ چشمان جادویی "زیبارویان مسیحی" به جان مجاهدان مسلمان افتاد و ترنم آوازه¬خوانان مه¬رو را به جای برق شمشیرهای خون¬ریز هدیۀ مسلمانان کرد و شراب سرخِ شیرافکن را در کنار همۀ این¬ها در حلقوم مسلمین ریخت تا بدین سان و در یک پروسۀ مدت¬دار، اندلس را به حسرتی همیشگی در دل مسلمین بدل نماید.
این کارشناس علوم سیاسی با اشاره به دشمنی های بسیار علیه کشور ما، بیان کرد:  تمامی موارد فوق را در حدی بسیار وسیع‌تر را می‌توان در رسانه‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای و سایت‌های مبتذل مشاهده کرد که چگونه جوان ایرانی را که روزی حضورش در جبهه‌های نبرد لرزه بر اندام صدامیان افکند و از مهابت آن‌ها رژیم صهیونیستی را ترس فرا گرفت، به مردان بعضاً زن‌نما و سرگرم در بازی‌های بچه‌گانه و مانند آن نماید. این جمله نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی معروف است که خطاب به مجلس نمایندگان امریکا گفته: «ارسال برنامه های ماهواره ای حاوی تصاویر زنان زیبا، با بدن‌های برهنه و نیمه‌برهنه و پرداختن به امور دنیوی، از قبیل زندگی تجملی و البسه زیبا و صحنه‌های جنسی و مشاهده امور کاملا انحرافی باعث می‌شود که کودکان ایرانی خواستار لباس‌های زیبا، زندگی تجملی و استخر و امثال این‌ها شوند و با این امر می‌توان در ایران انقلابی به راه انداخت.»
عظیمی شوشتری با بیان اینکه باید ساده انگاری و غفلت را کنار گذاشت با برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از نظرات کارشناسان ، جامعه‌شناسان ، روان‌شناسان، علمای علم اخلاق و.... به بررسی دقیق وضع موجود کشور همت گمارد و میزان واقعی شیوع فساد را در کشور ارزیابی کرد.
وی علاج دردهای فرهنگی را در روش‌های فرهنگی خواند و گفت: علل داخلی و بیرونی گسترش فساد و رواج آن را بین جوانان باید شناسائی نمود، نقاط قوت فرهنگ شیعی را که کم هم نیست شناسائی نمود تا بتوان با استفاده از این نقاط قوت به جنگ آسیب‌ها رفت و نقطه مطلوب فرهنگی را ترسیم و برای حرکت به سمت آن با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها راهبردهای بلند مدت و اساسی را طراحی کرد.
این کارشناس علوم سیاسی دیگر راه جلوگیری از تهاجم فرهنگی را رفع اختلافات سیاسی و فرهنگی موجود میان سران و سردمداران برشمرد و عنوان کرد: متاسفانه شاهدیم که در کوران نبرد سنگین میان گروه‌های مختلف و سرگرمی آن‌ها به قدرت و غفلت از شرایط، دشمن در حال گسترش نفوذ و تساهل فرهنگی و دینی است و برخی از جریانات سیاسی هم برای کسب قدرت بر این موج سوار شده و برای منافع کوتاه مدت حزبی خود ارزش‌های اسلام و انقلاب را کم‌رنگ می کنند.
عظیمی شوشتری ادامه داد: اگر چه بیماری های فرهنگی را فقط می توان از طریق فرهنگی درمان کرد ولی دستگاه‌های اطلاعاتی نباید از دسیسه ها و توطئه فرهنگی دشمن و نفوذ فرهنگی عوامل آن‌ها غفلت کنند.

این مورد را ارزیابی کنید
(3 رای‌ها)