طرح هدفمندی شهریه طلاب

  • سه شنبه, 19 تیر 1397 23:32
  • بازدید 5459 بار

وجهه قدسی روحانیت که از دین به آن سرایت یافته، سبب شده است که مسائل روحانیت کمتر  بررسی و کنکاش شود که یکی از مگوترین این موضوعات نیز مسئله معیشت روحانیون است. ازآنجاکه بیان و تبلیغ دین باید به دور از انگیزه‌های منفعت طلبانه مادی باشد، برخی تصور می‌کنند اصل سخن گفتن در مسئله معیشت روحانیون، کاری ناشایست است اما از آن سوی ماجرا اندیشمندی چون شهید مطهری نحوه ارتزاق روحانیون را مشکل اساسی سازمان روحانیت بر می شمارد.
از این رو پژوهش مفصلی در موضوع نظام اقتصادی سازمان روحانیت به سامان رسید و کتابی با همین عنوان منتشر گردید که پس از بررسی پیشینه تاریخی و وضعیت امروزی معیشت طلاب و نگاهی به اندیشه های منتشر شده در این خصوص، نسخه جامعی در این مساله در چهار بخش (اصول، نظام تامین منابع، نظام توزیع منابع و مدیریت منابع مالی) تدوین گردید.
برای تکمیل مباحث مصاحبه هایی نیز از طرف موسسه صراط مبین تدارک دیده شد که متن کامل مصاحبه ها در کتاب منتشر شده موجود می باشد و در این جا بخش هایی از مصاحبه با حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمود ملکدار رئیس مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه نقل می گردد.

معیشت حوزویان از لحاظ مختلف بسیار ضعیف و تاسف بار است چون طلابی که مشغول تحصیل هستند به آنها شهریه پرداخت می شود و هزینه های زندگی خود را از طریق همین شهریه تامین می کنند و این در حالی است که میانگین چهار رتبه شهریه ای که فعلا پرداخت می شود در صورتی که یک طلبه از همه مراجع شهریه بگیرد تنها 480 هزار تومان است. حال اگر طلبه ای در قم یا یکی دیگر از کلان شهرهای کشور زندگی کند و مستاجر هم باشد وضعیتش بدتر خواهد بود.
البته در سال های اخیر از سوی مرکز خدمات حوزه های علمیه کمک هایی در زمینه درمان، بیمه تامین اجتماعی، بیمه تکمیلی، وام و بن طرح معیشت به طلاب اختصاص یافته است ولی مجموع همه اینها زیر حداقل حقوقی است که سایر اقشار جامعه دریافت می کنند.
مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه طرحی را برای هدفمند کردن شهریه مراجع معظم تقلید تهیه کرد. این طرح پس از تایید در حوزه به دفتر مقام معظم رهبری و مراجع تقلید ارسال که مورد عنایت آن بزرگواران واقع شد. بر اساس این طرح، در مرحله نخست شهریه برای همه طلاب زیاد می شود. در گام بعدی به گروه های خاصی که بیشتر در راستای رسالت طلبگی و حوزه علمیه زحمت می کشند و مشغول اموری چون تحصیل، تدریس، تحقیق و دیگر وظایف طلبگی هستند کمک های خوبی خواهد شد.
طرح هدفمندی شهریه در حقیقت نوعی کمک برای کسانی است که در راستای رسالت حوزه بیشتر کار می کنند مثل محققین، محصلان برتر و مدرسان و ... که البته نتیجه آن راهبری طلاب به سوی اهداف مورد نظر حوزه است.
واقعیت این است که شهریه فقط از طریق وجوهات تامین می شود و مراجع و رهبری هم تاکیدشان بر این است که فقط از طریق وجوهات تامین شود، برای همین از بودجه های دولتی و حکومتی در پرداخت شهریه به هیچ عنوان استفاده نمی شود. حتی اوقاف هم تاکنون برای معیشت طلاب هیچ کمکی نکرده است. با وجود این رویه نمی توان در مورد میزان و مقدار شهریه برنامه ریزی منسجمی کرد و همه شاخص ها را به طور غیرقابل تغییری مشخص کرد چون گاهی وجوهات بیشتری به مراجع می رسد و ایشان شهریه را بیشتر می کنند و گاهی هم ممکن است شهریه را کاهش دهند.
طرح کار ویژه روحانیت که به آن اشاره شد در همین رابطه است. ما در این طرح مشاغل یا وظایفی که روحانیت می تواند متکفل آن شود را به چند دسته تقسیم کرده ایم. در بخش نخست مشاغل یا وظایفی است که روحانیان می توانند در حوزه به آن بپردازند. اموری مانند تدریس و تحقیق از این قسم است. بخش دوم مربوط به مسئولیت های موجود در نظام اسلامی است که این وظایف بیشتر حاکمیتی است مانند مسئولیت نمایندگی ولی فقیه و منصوبین از سوی ولی فقیه، حضور در عرصه های مختلف قوه مقننه، قوه مجریه و قوه قضاییه. بخش سوم وظایف طلاب در عرصه جامعه و مواردی چون تبلیغ، امامت جماعت و ... را مورد بررسی قرار داده است.
می توان بر اساس کارویژه مورد نیاز، از رشته های متناسب با آن و حتی سن و سلامت جسمی و روحی که متناسب با آن کارویژه هست ورودی های حوزه را تنظیم کرد. بنابراین می توان گفت این حیطه از طرح های اساسی حوزه است.
ما معتقدیم از جهت معیشت، حوزویان باید وابسته به مردم باشند. تاریخ روحانیت نشان می دهد که آنها همواره از میان مردم بوده اند و مردم آنها را در قالب های مختلف مانند وجوهات و ... تامین می کردند. در امر تبلیغ هر چند طلاب نباید نگاه مالی به آن داشته باشند و به تبلیغ به عنوان یک وظیفه مشغول شوند لکن تاریخ نشان می دهد که شیعیان خودشان با علم به اینکه یک طلبه درآمدی ندارد طلاب را تامین می کردند. از سوی دیگر این یک آسیب است که بخواهیم با بودجه های دولتی طلاب مبلغ را تامین کنیم. به هر حال همانطور که مردم در طول تاریخ به این مساله واقف بودند و به وظیفه خودشان عمل می کردند اکنون هم باید بر خود وظیفه بدانند که روحانی را تامین کنند.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

2 نظرها

  • پیوند نظر عباس ح یکشنبه, 30 تیر 1398 19:36 ارسال شده توسط عباس ح

    سلام آقای ولی وند اتفاقا طلبه هایی که صلواتی و رایگان منبر میرن زیاده. کاش میشد یک جور بهتون معرفی شون میکردم!
    مثلا حدود یک ماه پیش توی ایتا پیام اومده واسم که یک گروهی هستن که کارشون اینه منبر، روضه، و حتی باند و وسایل پذیرایی رو میارن کافیه شما تاریخش رو باهاشون هماهنگ کنی و صلواتی هست!

  • پیوند نظر بهنام ولی وند سه شنبه, 27 فروردين 1398 12:18 ارسال شده توسط بهنام ولی وند

    از آنجایی طلاب بیشتر در سیاست تشریف دارند نه در جامعه و اینکه مردم در تامین مالی طلاب پیش قدم بودن لطف میکردن این دلیل نمیشود که شما بگویید اکنون هم باید بر خود وظیفه بدانند. هیچ وظیفه ای وجود ندارد . فقط لطف بوده و بس. حال که اوضاع مردم و مملکت زیر فشار است چرا حضرات برای منبر رفتن و هدایت مردم در راه خدا رایگان و صلواتی پا پیش نمیگذارند؟توشه ایست بسیار گران بها برای آخرت.
    این نظر شخص بنده است.

نظر دادن

پیام هفته

همکاری با نفوذیان خائن و اختلاس‌گران بی دین
قرآن : لِيَحْمِلُوا أَوْزارَهُمْ کامِلَةً يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ مِنْ أَوْزارِ الَّذينَ يُضِلُّونَهُمْ بِغَيْرِ عِلْمٍ أَلا ساءَ ما يَزِرُونَ (سوره نحل، آیه 52)ترجمه: تا روز قیامت بار گناهان خود را تمام بردارند ، و [ نیز ] بخشی از بار گناهان کسانی را که ندانسته آنان را گمراه می کنند. آگاه باشید ، چه بد باری را می کشند.حدیث: و ایما داع دعی الی ضلالة فاتبع علیه، فان علیه مثل اوزار من اتبعه، من غیر ان ینقص من اوزارهم شیئا!: (مجمع‌البیان، ج6، ص 365)ترجمه: ... و هر کس دعوت به ضلالت کند و از او پیروی کنند همانند کیفر پیروانش را خواهد داشت، بی آنکه از کیفر آنها کاسته شود.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید