نشریه فقه حکومتی، سرچشمه ای برای سیراب کردن علاقمندان به فقه حکومتی

  • چهارشنبه, 06 تیر 1397 09:54
  • بازدید 2296 بار

گفتگو با حجت‌الاسلام دکتر حسین جوان‌آراسته، مدیرمسئول و سردبیر دوفصلنامه علمی-ترویجی فقه حکومتی

سردبیر نشریه فقه حکومتی موسسه فرهنگی مطالعاتی صراط مبین گفت: نشریه فقه حکومتی یک ارتباط دوسویه میان مخاطبان خود و پژوهشگران ایجاد می کند تا بتوان آنها را از وجوه مختلف فقه حکومتی به فراخور شرایط زمانی و مکانی سیراب کرد.

حجت الاسلام و المسلمین جوان آراسته در زمینه چیستی «فقه حکومتی» اظهار داشت، چنین رویکردی به فقه، در تلاش است تا حکومت و دولت را به منزله یک واقعیت در سر تا سر فقه از کتاب « طهارت تا دیات» مورد توجه قرار دهد.
وی با استناد به جلد دوم کتاب «البیع» عنوان کرد که به نظر امام خمینی( ره): اسلام مساوی است با تمام شئون حکومت و می توان گفت احکام فقهی ابزاری است برای اجرای اسلام در قالب حکومت.
سردبیر نشریه فقه حکومتی موسسه صراط مبین، ابراز داشت: نباید بحث حکومت در کنار سایر ابواب فقه دیده شود بلکه باید همه ابواب فقه را در سایه حکومت مورد ملاحظه قرار داد و از این دیدگاه بررسی کرد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به مقایسه فقه حکومتی با فقه سیاسی پرداخت و گفت: فقه سیاسی بخشی از فقه است که رابطه سیاست با مردم را تنظیم و احکام مرتبط با آن را بیان می کند مثل کتاب جهاد، مباحث سیاست خارجی و حقوق سیاسی- اجتماعی مردم اما فقه حکومتی نگاه ما به تمام فقه از منظر حکومت است.
وی با بیان اینکه ضرورت پرداختن به این مسئله در حوزه و دانشگاه برای همه متولیان امر حکومت و سیاست مشهود است، گفت: وقتی بحث مردم سالاری، نظریه ولایت فقیه، تعدد حکومت ها، مردم سالاری و حقوق مردم، مباحث امنیتی و... مطرح است باید ابتدا موضوع شناسی و سپس مسئله شناسی شود و آنگاه برای آن به دنبال پاسخ در خور توجه بود.
سردبیر نشریه فقه حکومتی موسسه صراط مبین تصریح کرد: در یک نظام حکومتی مبتنی بر فقه اسلامی ضرورت دارد که حوزویان و دانشگاهیان در زمینه های حکومت، سیاست و مباحث مرتبط با آنها آشنایی داشته باشند، موضوعات و مسائل را به درستی تشخیص و نظام واره ای از این مباحث را در اختیار دیگران هم قرار دهند.
دکتر حسین جوان آراسته افزود: برای پاسخ گویی به حوزه های مرتبط با فقه حکومتی در حوزه و دانشگاه، تدوین فهرستی منسجم، مرتبط و سازماندهی شده از موضوعات و مسائل مورد نیاز حکومت که باید به آنها پاسخ فقیهانه داد، از بایسته هایی است که امروز بیش از هر زمان دیگر نسبت به آن احساس نیاز می شود.  
وی با ابراز خرسندی از تلاش پژوهش گران در این زمینه، بیان کرد: خوشبختانه نشریاتی با موضوع فقه حکومتی و اندیشه سیاسی اسلام وجود دارند که در همین راستا بخشی از رسالت خود را موضوع شناسی و مسئله یابی می دانند اما لازم است مطالب موجود به روز و کارآمد شود و دامنه آنها از موضوعات کلی به موضوعات عملیاتی تر سوق پیدا کند.
سردبیر نشریه فقه حکومتی موسسه صراط مبین با اشاره به انتشار نشریه فقه حکومتی در این مجموعه گفت: این نشریه می تواند بستر مناسبی برای طرح موضوعات جدید و نوپیدا باشد چه در سطح مبانی، ایده و نظریه پردازی و چه در موضوعات و مباحث کاربردی.
حجت الاسلام و المسلمین جوان آراسته با مثبت ارزیابی کردن فعالیت های نخبگان و اساتید حوزه و دانشگاه در خصوص فقه حکومتی، افزود: بعد از انقلاب اسلامی، یک تحول فرخنده در این زمینه اتفاق افتاد و کتاب های بسیاری از بزرگان حوزه و صدها مقاله و پایان نامه در اختیار جامعه علمی قرار گرفت. البته نباید به این مقدار قانع باشیم و هر چه پالایش در زمینه فقه حکومتی بیشتر باشد نتایج بهتری هم حاصل خواهد شد.
دانشیار گروه حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به موضوعات مختلف و جدیدی که در جامعه به وجود می آید، گفت: آثار کاربردی نیاز به فقه حکومتی به خوبی در جامعه مشهود است مثلا در خصوص مسائل پزشکی و پیوند اعضا، فقها امروز به این دسته از مسائل  به صورت جدی ورود پیداکرده اند.
به گفته حجت الاسلام و المسلمین جوان آراسته مباحث خانه و خانواده، معضلات اجتماعی، ورزش، نظام قضایی، ارتباط دولت با سایر دولت ها، پیوستن به برخی کنوانسیون های بین المللی، فقه رسانه، امور نظامی و هر آنچه مربوط به حکومت است، نیازمند پژوهش های مختلف فقهی است و اگر پژوهش های مناسبی صورت گیرد آنگاه آثار کاربردی و عملیاتی آن را می توان در جامعه دید و می توان برخی تنگناها را با آن برطرف کرد.
سردبیر نشریه فقه حکومتی موسسه صراط مبین، بیان کرد: نشریه فقه حکومتی که در حال حاضر به صورت دو فصلنامه منتشر می شود، در صدد است تا به سهم خود گامی هرچند کوچک در مباحث پیشگفته بردارد و در این راستا با استقبال از مقالات همه استادان حوزه و دانشگاه، امیدوار است که روز به روز با ارتقای سطح علمی خود، به اهداف عالی خویش نزدیک تر شود.

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

دوری از فساد
قرآن : ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما کَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذيقَهُمْ بَعْضَ الَّذي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ   (سوره روم ، آیه 41)ترجمه: فساد و پریشانی به کرده بد خود مردم در همه برّ و بحر زمین پدید آمد تا خدا هم کیفر بعضی اعمالشان را به آنها بچشاند، باشد که (از گنه پشیمان شده و به درگاه خدا) باز گردند.حدیث: امام صادق(ع) : سياتي علي النّاس زمان لا ينال الملك فيه الّا بالقتل و التّجبّر و لا الغني الّا بالغصب و البخل و لا المحبّه الّا باستخراج الدّين و اتباع الهوي؛... (اصول کافی ، ج2 - ص 91)ترجمه: به زودي زماني فرا مي رسد كه در آن به سلطنت رسيدن ممكن نيست، مگر با ...

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید