نهادینه سازی دیدگاه اسلام برای مقابله با الگوهای نادرست

  • سه شنبه, 30 خرداد 1396 16:17
  • بازدید 4696 بار

سلسله گفتگوهای بحران کاهش جمعیت وفقدان تمایل به فرزندآوری در خانواده های ایرانی

بین سبک زندگی و تحولات جمعیتی ارتباطی دوسویه برقرار است. با کم‌رنگ شدن فرهنگ و ارزش‌های اسلامی و جایگزین شدن سبک زندگی غربی، طی سال‌های اخیر، شاهد کاهش غیرقابل باور جمعیت هستیم که این مسئله یک تهدید جدی برای امنیت کشور به شمار می‌آید. موضوع فرزندآوری و الگوهای مناسب مهار جمعیت از موضوعاتی است که هم زمینه‌های آن به حوزه‌های گوناگونی ریشه دوانده و هم پیامدهای آن در بخش‌های متنوعی اثرگذار است.

لذا غفلت از آن می‌تواند لطمه‌های کاری بر بدنه جامعه وارد کند؛ بنابراین جامعه نخبگانی کشور، باید به این موضوع مهم توجه شایسته‌ای داشته باشند و برای آینده نیروی انسانی کشور برنامه دقیق ارائه دهند. از همین رو موسسه فرهنگی مطالعاتی صراط مبین مصاحبه ای با خانم فرشته روح افزا معاون فرهنگی اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص بررسی آسیب شناسانه بحران کاهش جمعیت و فقدان تمایل به فرزندآوری در خانواده های ایرانی صورت داده تا از نظرات کارشناسی ایشان در این زمینه جویا، و به اطلاع خوانندگان محترم برساند.

مهم‌ترین مباحث و کلیشه‌های فرهنگ فرزندآوری در جامعۀ ایرانی چیست؟
فرهنگ فرزندآوری در راستای مسیر صحیح خودش قرار ندارد. اولین موضوعی که مردم مطرح می کنند این است که قادر به تهیه خواستۀ فرزندشان نیستند، یعنی بحث اقتصادی را مانعی برای فرزندآوری به حساب می آورند. البته این نگاه عوامانه مردم نیست، حتی متخصصان ما هم ممکن است چنین نظری داشته باشند. در حالی که اگر به فرهنگ سایر جوامع مراجعه کنیم، به این موضوع اشاره نشده است که تمام خواسته های فرزند باید برآورده شود، مگر آن‌که پدر و مادر جزء یک درصد ثروتمند جامعه یعنی خواص باشند. خیلی روشن و منطقی است، اگر قرار بر این باشد، هرچه که انسان‌دوست و نیاز داشته باشد در اختیارش قرار بگیرد، انگیزۀ زندگی کردن را از دست می دهد و رشد استعداد های ایشان مورد سؤال قرار می گیرد. برای مثال در گزارش تلویزیونی چندین نفر اظهار می کنند که اگر فرزند ما چیزی را بخواهد و ما نتوانیم آن را تهیه کنیم، شرمنده می شویم، در حالی که در گذشته به این شکل نبوده است. زمانی که فرزندان به سن بلوغ می‌رسیدند، کار می-کردند و والدین خود را تأمین می کردند. در نگاه اسلامی به این قضیۀ اشاره شده که فرزند باید در صورت ناتوانی پدر و مادر، شاغل شود و از آن‌ها حمایت کند، این‌طور نیست که والدین تا آخر عمر تمام نیازهای فرزند را برآورده کنند. این ها مباحث مهمی در فرهنگ سازی جامعه است که کمتر به این مقوله پرداخته  شده است.
در دوران پهلوی به مادری که 17 فرزند داشت جایزه داده می‌شد؛ اما یک سیاست نادرست، فعالیت زیرزمینی «فرزند کمتر زندگی بهتر» را آغاز کرد و این شعار را از آن زمان یعنی حدود دهه 30 (سال 35) ترویج و تبلیغ کرد. البته آن زمان در ابتدا قادر نبودند به مردم بگویند که فرزند نداشته باشید، به‌تدریج فرهنگ سازی کردند، زمان زیادی این فرآیند طول کشید اما فرهنگ سازی هیچ‌گاه متوقف نشد. لذا با توجه به مطالب بالا دو الگو مطرح می‌شود:
1. الگوی اسلامی که باید از آن تبعیت شود و نقدی بر آن وارد نیست و اگر این الگو عملی شود، هیچ‌کدام از این مباحث مطرح نمی شود و قطعاً نتیجه‌بخش خواهد بود.
2. الگوی کشورهای مدرن و غربی و لایه های فمینیستی و... که پیاده شدن آن‌ها منجر به این نتایج موجود امروزی شد.

برای دیدن متن کامل این مطلب وارد شوید سپس در این قسمت کلیک نمایید

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

پیام هفته

همکاری با نفوذیان خائن و اختلاس‌گران بی دین
قرآن : لِيَحْمِلُوا أَوْزارَهُمْ کامِلَةً يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ مِنْ أَوْزارِ الَّذينَ يُضِلُّونَهُمْ بِغَيْرِ عِلْمٍ أَلا ساءَ ما يَزِرُونَ (سوره نحل، آیه 52)ترجمه: تا روز قیامت بار گناهان خود را تمام بردارند ، و [ نیز ] بخشی از بار گناهان کسانی را که ندانسته آنان را گمراه می کنند. آگاه باشید ، چه بد باری را می کشند.حدیث: و ایما داع دعی الی ضلالة فاتبع علیه، فان علیه مثل اوزار من اتبعه، من غیر ان ینقص من اوزارهم شیئا!: (مجمع‌البیان، ج6، ص 365)ترجمه: ... و هر کس دعوت به ضلالت کند و از او پیروی کنند همانند کیفر پیروانش را خواهد داشت، بی آنکه از کیفر آنها کاسته شود.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید