تغییر الگوی مصرف با استفاده از رسانه ها

  • پنج شنبه, 26 اسفند 1395 08:02
  • بازدید 2404 بار

سلسله گفت و گوهای پایش فرهنگ مصرف کالای داخلی در تحقق اقتصاد مقاومتی

در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در سال "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل"، موسسه صراط مبین با اتخاذ رویکرد فرهنگی، به مساله فرهنگ مصرف کالای داخلی پرداخته که در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است. در این پژوهش علاوه بر فراتحلیل منابع، و تبیین وضعیت میدانی و ... ، مصاحبه هایی از اساتید فن و مسئولین اخذ شده تا راهکار های رونق دادن به فرهنگ مصرف کالای داخلی شناسایی شود که در ادامه بخش هایی از مصاحبه دکتر سید حسن حسینی شاهرودی، نماینده مجلس شورای اسلامی تقدیم می شود.

  دکتر شاهرودی ابتدا در خصوص اینکه چگونه کاری کنیم تا بتوانیم مصرف کننده را ترغیب به استفاده از کالای داخلی کنیم گفت:کالای داخلی دارای چندین مزیّت است. دانش و توان نیروی داخلی را فعال می‌کند؛ به اشتغال کمک می‌کند و با افزایش صادرات و تولید ناخالص ملی، رشد اقتصادی ایجاد می‌کند. و به این دلایل است که مصرف داخلی هر چند با کیفیت کمتر یا گران تر از کالای خارجی توصیه می‌شود. ایشان در همین رابطه در مورد اینکه چگونه استفاده از کالای داخلی را رونق دهیم افزود: ابتدا باید فرهنگ استفاده از کالای داخلی نهادینه شود و فرهنگی وجود نخواهد داشت مگر این که در تمامی حوزه ها دست‌به‌دست یکدیگر دهیم. مقام معظم رهبری و حضرت امام(ره) سال ها فرمودند که جوانان ما می‌توانند. ما اکنون بر قله های علم سوار هستیم؛ صاحب فناوری هسته-ای، نانو و بیوتکنولوژی و صاحب فناوری موشکی هستیم، پس چگونه است که نمی توانیم لوازم مورد نیاز خود را بسازیم و از چین و ترکیه وارد کنیم؟ قطعاً خواهیم توانست؛ اما اراده دولت ها بر این قرار نگرفته و توان خود را به کار نگرفته اند. رسانه هم در این میان نقش اساسی دارد. رسانه ملی ما خود مروج فرهنگ بیگانه در فیلم ها و تبلیغات است. رسانه در واقع نمایشگاهی از محصولات خارجی است. نفع مافیای بزرگ اقتصادی در واردات است نه صادرات. این مافیا اجازه خودکفایی را به کشور نمی دهد. اجازه نمی دهد شرایط به‌گونه‌ای قرار گیرد که تولید داخلی به‌صرفه تر از واردات باشد.

نماینده مجلس شورای اسلامی راه کارهای ذیل را درجهت رونق تولید دانست و بیان کردند که  عبارتند از:
1- قانون کار باید اصلاح شود. قانون کار فعلی، قانونی است که کارفرما را مجاب می‌کند تا حق کارگر را پرداخت نکند، این در صورتی است که ظاهراً قوانین به نفع کارگر نوشته است؛ اما در واقع به ضرر کارگر است.
2- قانون تأمین اجتماعی باید اصلاح شود؛ چراکه در جرائمی که متوجه کارفرما است، مشکلاتی وجود دارد.
3- در قانون مالیاتی وضعیت به‌گونه‌ای است که غالب مجموعه های تولیدی با مقوله مالیات مشکل دارند.
4- مهم‌ترین عاملی که باید درمان شود هم بانک ها و تسهیلاتی است که به سرمایه گذاران در حوزه صنعت پرداخته می شود؛ متأسفانه به‌دلیل شرایط حاکم بر بازار و تنش یا رکودی که به وجود می‌آید، گاهی امکان بازپرداخت وام ها وجود ندارد و درنتیجه سودها، جرائم و دیرکردهای کلان، ورشکستگی و تعطیلی کارخانه‌های را پی دارند.  90 درصد مشکلات مراجعه‌کنندگان به سایت بهین یاب، (سایت وزارت صنایع برای رفع موانع و مشکلات تولیدکننده) در حوزه بانکی، تأمین اجتماعی و مالیاتی و تنها 10 تا 20 درصد مربوط به بخش انرژی است. ازاین‌رو لازم است که این چند آیتم اصلاح شوند که البته به‌سادگی میسّر نیست و اراده ی قوی دولت را طلب می کند.
دکتر شاهرودی در خصوص اینکه چگونه می‌توان  فرهنگ مردم را که به سراغ مارک خارجی می روند اصلاح کرد، گفت: این فرهنگ زاییده رسانه و بازار است. برای مصرف یک کالا، شبکه اجتماعی، کانال های خارجی و ایرانی خارج از کشور، تبلیغات مسموم، واردات بی رویه، قاچاق بی رویه، دسترسی راحت به این کالا دست‌به‌دست می دهند تا ارز از کشور خارج شود. و فرهنگی در مصرف ساخته می‌شود و هیچ مقامی به دنبال محدود کردن آن نیست. (مثل موز که در سال های گذشته وارد شد و اکنون جزء سبد خانوار است)
کشورهای غربی که خود را متمدن می‌دانند چگونه متمدن شده‌اند؟ برای مثال کشوری مانند آلمان‌ که دو جنگ جهانی را در دنیا رقم‌زده و اکنون متمدن شده است، به کمک قانون و اجرای قانون توانست به تمدن دست یابد. شهروند آلمانی نمی تواند ته سیگار در خیابان بیندازند؛ نمی‌تواند زباله از ماشین بیرون بیندازند؛ عبور از چراغ قرمز 900 یورور، یعنی حدود 4 میلیون جریمه دارد. پس آنان با قانون و مقررات و سخت گیری توانستند فرهنگ سازی کنند و اگر این قوانین برداشته شود جنایات بسیاری به بار می آید. اجرای قانون یکی از لوازم فرهنگ است؛ لذا نمی توانیم بدون قانون فرهنگ سازی کنیم.


دکتر شاهرودی در مجموع راهکارهای ذیل را در موضوع مصرف کالای ایرانی بیان کردند:
لزوم حل موانع تولید برای پایین آمدن هزینه تولید و رقابتی کردن تولید جهت افزایش کیفیت؛
لزوم توجه به قانون و اجرای درست آن برای فرهنگ‌سازی؛
پرهیز رسانه از تبلیغ کالای خارجی و تبیین و تبلیغ مزایای استفاده از کالای داخلی؛
نشان دادن نقش استفاده از کالای داخلی در ایجاد اشتغال، افزایش تولید ناخالص ملی  وفعال کردن توان و دانش داخلی؛
برنامه ریزی منسجم برای تولید نیازهای داخلی با اتکا به توان داخلی؛
آسان کردن تولید در داخل و حذف موانع آن با دور شدن دولت از اقتصاد نفتی؛
از بین بردن رانت و انحصار جهت مقابله با تولید کالای بی کیفیت؛
حمایت از کالاهای با کیفیت داخلی و جلوگیری از برنامه های آسیب رسان به آنها؛
توجه به چرخه رسانه ای و بازاری نهادینه کردن مصرف کالای خارجی؛

برای تهیه این محصول می توانید با دفتر پژوهش نامه به شماره 02532910663 تماس حاصل نمایید

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید