تعامل گفتمانی

  • سه شنبه, 24 اسفند 1395 15:09
  • بازدید 3120 بار

سلسله گفت و گوهای افراط،تکفیر و خشونت مذهبی

موسسه فرهنگی مطالعاتی صراط مبین مصاحبه ای درباره راهکارهای مقابله با افراطی گری مذهبی و تاثیر احتمالی آن بر تنش بین شیعه و سنی در ایران با حجت الاسلام و المسلمین عبدالرسول هاجری؛ معاون فرهنگی روحانیون مدارس علوم دینی اهل سنت صورت داده و به دنبال راهکار ها بوده تا بعد از اخذ نظرات ایشان در خصوص این موضوع، آن را در اختیار خوانندگان محترم قرار دهد.آنچه در ادامه می آید خلاصه ای نظرات ایشان درباره ی موضوع مذکور است.

حجت الاسلام هاجری درباره اینکه برای مقابله با تفرقه‌افکنان بین شیعه و سنی و جلوگیری از تعارض آن‌ها چه باید کرد گفت: وقتی اسلام در مکه ظهور کرد و پیامبر (ص) به بعثت رسید و شروع به دعوت کرد، روزهای اول رقبا، کفار و مشرکین آن را خیلی جدی نگرفتند. گفتند: یک کسی آمده و ادعایی کرده است. ما هم او را می‌شناسیم؛ نه پولی دارد و نه تشکیلاتی. اول قضیه را مسکوت گذاشتند؛ بعد شروع به اذیت و آزار کردند. خاکروبه روی سرش ریختند، سیلی زدند و... . بعد دیدند قضیه جدی‌تر است. گفتند: تطمیعش کنیم؛ بگوییم: هر چه می‌خواهی به تو می‌دهیم. بعد هم تهدید کردند. اما کی وارد صحنه شدند و به‌طور جدی اقدام کردند؟ موقعی که دیدند اسلام داخل خانه‌های‌شان آمده است. دیدند که زن‌شان بت را شکسته است. بچه‌شان مسلمان شده است. به اینجا که رسید و اسلام به درون خانه‌ها آمد، دیگر برای مقابله با پیامبر جدی شدند.
پیامبر (ص) یک دکترین در تعامل با دشمنانش دارد. اولین کار پیامبر (ص) این بود که دشمن را مشخص کرد. آیه آمد که کفار و مشرکین و بدتر از همه اینها یهودی‌ها دشمنان شما هستند؛ " أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا ". چرا این را مشخص کرد؟ برای اینکه مسلمان‌ها اگر کینه، دعوا و اختلافاتی دارند با اینها داشته باشند نه در درون. دشمن را دقیقاً مشخص کرد تا همه حواس‌ها متوجه آنجا شود. بعد که دشمن را معرفی کرد، هر کسی توان دارد، برای آنجا خرج کند. این تدبیر پیامبر (ص) بود. اول دشمن را مشخص کرد. بعد صفوف داخلی را متحد کرد. فرمود در بین خودی‌ها هیچ دعوا و کینه‌ای نباشد، جز برادری و صمیمیت؛ "مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ ". در حقیقت اعلام کرد شاخص پیرو حقیقی پیامبر (ص) این است؛ دشمنش را سفت می‌گیرد ولی با خودی‌ها مهربان است. لذا استراتژی ما هم باید مانند پیامبر باشد. ایشان در خصوص مقابله با این تنش و راهکار آن در عرصه بین المللی افزودند: ما تنها حربه‌مان دفاع صادقانه از مسلمان‌ها فارغ از رنگ و مذهب است؛ و دوم گفت‌وگو با کسانی که با ما اختلاف دارند. این باعث موفقیت جمهوری اسلامی می‌شود. ما امروز برای درگیری‌مان با اسرائیل هزینه های زیادی می‌پردازیم؛ درگیری ما با اسرائیل بر سر فلسطین است و فلسطین شیعه نیست. از اول انقلاب صادقانه از اینها دفاع کردیم و هزینه‌هایش را هم دادیم. اگر این انقلاب فقط انقلاب شیعه بود که این کار را نمی‌کرد. رمز موفقیت ایران و انقلاب اسلامی این است که دغدغه‌اش، اول اسلام و مسلمان‌ها و بعد هم انسانیت و مردم مظلوم است.
همچنین گفت‌وگو با علمای جهان اسلام؛ شما عکس بزرگ‌ترین کنگره‌ها را در ایران ببینید. شخصیت‌های تقریبی همه ایران را می‌شناسند. هر موقع اختلافی شود یا ازاینجا می‌روند یا آن‌ها می‌آیند. این ارتباط در قرآن هست: "رابطوا ". در روایات به ما گفته‌اند ارتباط داشته باشید و حرف بزنید.
یکی از نشانه‌های رضایت اهل سنت (تشخیص میزان رضایت، دشوار است چون انسان می‌تواند دل و عمل متفاوتی داشته باشد.) موقعی است که اگر برای این نظام مشکلی پیش بیاید، به میدان می آید. این نشانۀ حداکثر رضایت است. اهل سنت 3500 شهید برای انقلاب داده اند. حجت الاسلام هاجری در خصوص همدلی علمای شیعه و سنی در ایران گفتند: این‌یک پیشینه تاریخی دارد. در طول تاریخ ما، یا آن‌ها حاکم بوده‌اند یا ما حاکم بوده‌ایم. همیشه یک همزیستی بین تشیع و اهل سنت بوده است. وقتی جنگ می‌شده کنار هم می‌جنگیده‌اند؛ هنگام شادی با هم شادی می‌کرده‌اند. علمای اینجا با هم گفت‌وگو داشته‌اند. دعوا نداشته‌اند. امروز هم همین است. امروز آگاهی اینها از سیرۀ پیامبر (ص) و دکترین پیامبر (ص) در تعامل با دشمن، باعث شده که دشمن اصلی را فراموش نکنیم. اینها حواس‌شان به آمریکا هست. حواس‌شان به اسرائیل هست؛ و حواس‌شان هست که اگر اختلافی دارند به درگیری نکشد. یعنی همان سیره ای که پیامبر (ص) داشته است. معاون فرهنگی روحانیون مدارس علوم دینی اهل سنت در خصوص غفلت جامعه اسلامی و همچنین مساله اسلام هراسی و طراحی آن از سوی بیگانگان افزودند: . داعش را از روی حساب و کتاب به وجود آوردند. داعش را هم که به وجود آوردند طرح وبرنامه از یک جا بود و حمایت مالی و عقیدتی عربستان از جاهای دیگر بود. کاملاً هماهنگ عمل کردند. اولین کارشان اسلام هراسی بود. کاری کردند که در داخل کشورهای اروپایی احساس نفرت از مسلمان‌ها زیاد شود. یعنی اگر دستگاه قضایی نباشد اگر یک مسلمان را در جایی پیدا کنند تکه تکه‌اش می‌کنند. خیلی کار کردند. اسلام‌هراسی یک روزه انجام نشد. شما نگاه کنید: در غزه این‌همه کشتار می‌شود؛ در یمن این همه کشتار می‌شود و هیچ خبری نمی‌شود. اما سر یک نفر را می‌برند. یک مرتبه می‌بینید در تمام رسانه‌ها است.
از غفلت ما استفاده کردند و توانستند رشد اسلام خواهی را در کشورهای غرب متوقف کنند. این هدف اول‌شان بود. هدف دوم این بودکه اینها را در جهان اسلام آوردند برای اینکه شیعه را کنترل کنند. داعشی ها را نگاه کنید! اصلاً کاری به آمریکا و اسرائیل ندارند. یک موشک هم نمی‌زنند.
حجت الاسلام و المسلمین هاجری در مجموع راهکارهای ذیل را برای حل معضل تنش بین شیعه و سنی بیان کردند
1- تقویت جایگاه رهبری جهت تاثیرگذاری تام مواضع ضد توطئه ایشان
2- بهره گیری از مولفه های تمدن ایرانی برای گفتگو و تعامل
3- استمرار استراتژی امام و رهبری برای تعامل صادقانه و برادرانه با اهل سنت، در گفتار و رفتار
4- گفتگو با مخالفان
5- تبیین و ترویج راهبرد پیامبر (ص) جهت تعیین دشمن اصلی و ساماندهی توانایی جامعه برای مقابله با آن
6- جلوگیری از اختلاف افکنی و مقابله با اختلاف افکنان
7- واگذار کردن مقابله با اختلاف افکنان اهل سنت به خود آن‌ها
8 - تفکیک اشتباهات موردی از سیاست های اصلی نظام

برای تهیه این محصول می توانید با دفتر پژوهش نامه به شماره 02532910663 تماس حاصل نمایید

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید