بررسی موانع و راهکارهای حل معضل افزایش سن ازدواج

  • یکشنبه, 12 دی 1395 15:13
  • بازدید 3312 بار

ازدواج در تمامی جوامع برای بقای نسل انسان بوده و  خانواده از اولویت‌های مهم زندگی محسوب می‌شود. لذا برنامه‌ریزی و ساز و کار مناسبی باید برای آن در نظر گرفت. بخشی از این سازکارها را، سنت‌ها و باورها تشکیل می‌دهد. اما دنیا در حال تغییر و دگرگونی است و به تبع آن معیارها و ساز و کارها نیز در حال تغییر است.در همین رابطه صراط مبین مصاحبه ای با حجت الاسلام ابراهیم محمد پور زنجانی پژوهشگر حوزه خانواده و روانشناسی ترتیب داده که خلاصه ای از این مصاحبه در پی می آید:

در کشور ما رویکرد جدیدی از زبان جوانان در مورد ازدواج شنیده می شود. لذا جوان تمایل دارد نگاه دیگری به سنت‌ها و هنجارها داشته باشد.یکی از مسائلی که در حال حاضر با آن روبه رو هستیم تاخیر در سن ازدواج جوانان است. به دلیل تغییر نگاه جوانان و به پیروی از تفکر و سبک زندگی غربی، زندگی جوانان ما دست خوش دگرگونی شده، و ما شاهد افزایش سن ازدواج هستیم. از همین رو موسسه فرهنگی مطالعاتی صراط مبین مصاحبه ای با حجت الاسلام و المسلمین پور زنجانی انجام داده تا نظرات کارشناسی ایشان را در رابطه با علل افزایش سن جوانان  جویا شده و به اطلاع خوانندگان محترم برساند.
حجت الاسلام پورزنجانی در ابتدای مصاحبه  در خصوص جایگاه ازدواج و افزایش سن آن در ایران گفتند: در سال های اخیر و طبق آخرین آمار میانگین سنّ ازدواج به 9.28 ارتقاء یافته و به 30 سالگی نزدیک می شود. متأسفانه مساله ازدواج با ورود فرهنگ غربی به ایران و کم توجّهی به فرامین شریعت مورد غفلت واقع شده و به چالشی بزرگ در کشور بدل گردیده است. وی در همین رابطه افزود: گسترش تکنولوژی، ورود فرهنگ غربی به جامعه ایران از طریق فضای مجازی و... گریز ناپذیر بوده و از عوامل مهم تغییر سبک زندگی در ایران است. ایشان تنها راه بازگشت به وضعیت مطلوب را  توجّه به خصیصه های ازدواج مطلوب از دیدگاه اسلام بر شمردند و گفتند:

از دیدگاه اسلام سه خصیصه برای ازدواج بیان شده است:
1- برآورده کردن نیازهای جنسی؛
2- آسایش و آرامش؛
3- باز تولید انسانی؛
پورزنجانی بعد از تشریح این خصایص، به نقش خانواده در عصر حاضر پرداخته و بیان کردند که در عصر حاضر دو معیار برای ازدواج قائل اند:
1-فی الجمله دین دار بودن؛
2-توان اقتصادی مطلوب داشتن.
امّا در نقطه مقابل، فرزندان معمولا شخصیت ظاهری ملاک انتخابشان قرار میگیرد. بدین صورت که در ابتدا چهره و زیبایی ظاهری را مدّ نظر قرار داده و سپس بر اساس فعالیّت اجتماعی و نقشی که فرد در جامعه ایفا می نماید دست به انتخاب می زنند.  حجت الاسلام پور زنجانی در بخش دیگری از مصاحبه به  وظایف حکومت برای حلّ مشکلات اقتصادی پرداخته و بیان کردند: این که دولت و حاکمیّت لازم است خدماتی در جهت شروع زندگی مشترک ارائه نمایند امری بدیهی است مسکن موقّت و شغل و ... در جهت افزایش نرخ ازدواج گام برداشت و عذر نبود منابع قابل پذیرش نیست چون مشکل ما اندیشه-های سوسیالیستی است که با دو محور همگانی و دولتی بودن پیش می رود. برای مثال در مبحث یارانه که به صورت همگانی و توسط دولت پرداخت می شود. حال اگر دولت این بودجه که صرف پرداخت یارانه می نماید در موضوع مسکنِ ازدواج ارزان سرمایه گذاری نماید چه اتّفاقات و گشایشی در امور صورت می گیرد؟
مردم باید باقی مسائل را بر اساس آموزه های دینی انجام دهند؛ و بیش از دخالت لازم است که نظارت و کنترل قوی تری داشته باشند.
ایشان در بخش دیگری از مصاحبه در خصوص راهکارهای فرهنگی بر این نکته تاکید کردند که خانواده-ها را باید مجاب نمود که در انتخاب فرزندان نقش مداخله ای را حذف و نقش مشاوره و هدایت گری را پیشه نمایند و مراقبت کافی را در انتخاب آنها داشته باشند و این هدایت و مشاوره زمانی اثر بخش خواهد بود که از سنین کودکی فرزند، تحت تربیت و هدایت والدین پرورش یافته باشد و نه آنکه در سنین جوانی شروع به جهت دهی کنیم و توقّع انتخاب مطلوب از سوی فرزندان داشته باشیم.
حجت الاسلام و المسلمین پور زنجانی در مجموع راهکارهای ذیل را برای حل معضل افزایش سن ازدواج در جوانان بیان کردند:
1- بازگشت به معیارهای اسلام در امر ازدواج
2- ارزان و آسان نمودن ازدواج با اقدامات اقتصادی و فرهنگی توسط دولت و مردم
3- نزدیک نمودن معیارهای انتخاب همسر از سوی والدین و فرزندان و ایفای نقش هدایت گری والدین به جای دخالت
4- رفع موانع ذهنی ازدواج مثل تصور زندگی ناآرام با مشاهده زندگی والدین و آمار بالای طلاق
5- اختصاص هدفمند و حساب شده منابع توسط دولت برای مشکلات اصلی
6- تأسیس مراکز مشاوره تخصّصی ارزان قیمت در مقاطع مقدمات ازدواج، ازدواج و حفظ و بقای ازدواج؛


متن کامل این مصاحبه در پژوهشنامه افق مکث با موضوع علل افزایش سن ازدواج در جوانان منتشر خواهد شد.
 

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

پیام هفته

همکاری با نفوذیان خائن و اختلاس‌گران بی دین
قرآن : لِيَحْمِلُوا أَوْزارَهُمْ کامِلَةً يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ مِنْ أَوْزارِ الَّذينَ يُضِلُّونَهُمْ بِغَيْرِ عِلْمٍ أَلا ساءَ ما يَزِرُونَ (سوره نحل، آیه 52)ترجمه: تا روز قیامت بار گناهان خود را تمام بردارند ، و [ نیز ] بخشی از بار گناهان کسانی را که ندانسته آنان را گمراه می کنند. آگاه باشید ، چه بد باری را می کشند.حدیث: و ایما داع دعی الی ضلالة فاتبع علیه، فان علیه مثل اوزار من اتبعه، من غیر ان ینقص من اوزارهم شیئا!: (مجمع‌البیان، ج6، ص 365)ترجمه: ... و هر کس دعوت به ضلالت کند و از او پیروی کنند همانند کیفر پیروانش را خواهد داشت، بی آنکه از کیفر آنها کاسته شود.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید