ارتباط آسان دختر و پسر، مانعی بر سر راه ازدواج

  • دوشنبه, 06 دی 1395 10:01
  • بازدید 3394 بار

خانواده کانون اولیه جامعه انسانی است و در صورت استحکام این نهاد، بسیاری از آسیب های اجتماعی رخ نمی دهد یا اینکه با اتکا به این نهاد درمان می شود. حال آنکه این کانون امروزه دچار آسیب هایی شده است. از جمله آنکه اصل شکل گیری آن با مشکلاتی مواجه شده و در ضمن بالا رفتن سن ازدواج، از اهمیت و اولویت آن کاسته شده است. در همین راستا موسسه فرهنگی مطالعاتی صراط مبین مصاحبه ای با خانم دکتر ظهیری مشاور محترم استاندار قم در امور زنان انجام داده تا با بهره گیری از نظرات کارشناسی ایشان، راههای برون رفت از وضعیت فعلی مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش"پایگاه اطلاع رسانی صراط مبین" دکتر ظهیری در ابتدای این مصاحبه با اشاره به آیه 21 سوره روم، و مایه سکونت و آرامش بودن همسر، فرمودند: بهترین راه­کار برای حلّ آسیب­ها و معضلات اجتماعی رجوع به قرآن و سنّت است و طبق قرآن در این حوزه، ازدواج تنها راه تأمین و تضمین سلامت فرد و جامعه، به نحو مطلوب است که البته ازدواج مطلوب ویژگیهایی دارد که از جمله آنها می­توان به ازدواج به­ هنگام، آگاهانه، آسان و پایدار اشاره نمود.
ایشان بعد از بیان شرایط ازدواج مطلوب درباره علل افزایش سن ازدواج فرمودند: عنصر اول، عنصر فرهنگی است، به این معنا که اولویّت­های القائی به افراد در نظام آموزشی و اجتماعی به گونه ای است که ازدواج جزو اولویّت­های اوّل نیست. دکتر ظهیری مانع دوم را مسائل اقتصادی دانسته و بعد از آن به موانع اجتماعی اشاره کرده و می افزایند: مبتلا شدن به بعضی از آسیب­های اجتماعی باعث بالا رفتن سنّ ازدواج و عدم رغبت به ازدواج شده است، بحث ریزه­ خواریِ تلذذهای اجتماعی متاثر از عدم رعایت عفاف و حجاب، وجود خانه­ های امن متأسفانه سبب رواج بی­ رویه ارتباط بین دو جنس به هر نحوی قبل از ازدواج دائم می­شود و این آسیب­ سبب کاهش رغبت به ازدواج دائم و تشکیل خانواده می­گردد.
ایشان با تاکید بر اینکه علت العلل بروز این موانع و آسیب ها آن است که ما به راه­کارهای قرآن و عترت توجّه ننموده­ ایم و دچار اشتباه در انتخاب مسیر و ارائه کدهای غلط به جوانان شده ایم؛ به جایگاه ازدواج در نظام آموزشی، فرهنگی، اقتصادی اشاره کرده و بیان می دارند: پژوهش­های ما به روز نبوده و نتوانسته­ ایم موانع ازدواج، ساختار، فواید و آثار آن را به صورت صحیح بررسی نماییم. و در جامعه در باره ازدواج، کلمات و دیدگاه رایج شده است. مثلا با تصور اینکه ازدواج گرفتاری های فراوانی دارد، تصور همسران برای یکدیگر نق زدن زنان و محدودیت آفرینی مردان شده است. و کار پژوهشی، آموزشی، تبلیغی، ترویجی و فرهنگی خاصّی نیز برای اصلاح آن و ترغیب به ازدواج صورت نگرفته است.
مدرس حوزه علمیه خواهران در خصوص نقش نهادهای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی درآماده­ سازی زمینه­ های ارتقاء جایگاه ازدواج بیان کردند: لازم  است که متولّیان و نهادهای مختلف ما متضاد اقدام نکنند و هم­پوشانی داشته باشند و همه برای برطرف کردن مشکلات و رسیدن به یک هدف متعالی همسو شوند. ایشان در انتها در پاسخ به نقش حاکمیت در تقویت راه­کارهای مقابله با افزایش سن ازدواج می فرمایند: بحث ازدواج و تشکیل خانواده حاکمیتّی نیست؛ بلکه حاکمیت تسهیل­ گر این مسئله است. و ازدواج وظیفه خانواده­ ها است.


دکتر معصومه ظهیری در مجموع راهکارهای ذیل را برای حل معضل افزایش سن ازدواج در جوانان بیان کردند:
1- آماده­ سازی فرزندان برای پذیرش مسئولیت ازدواج؛
2- فراهم نمودن زمینه و بسترهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی ازدواج توسط خانواده­ ها و حاکمیّت؛
3- رجوع به سیره اهل بیت و قرآن؛
4- ملاک قرار دادن تشکیل خانواده به عنوان راه­کاری اساسی برای حل مشکلات اجتماعی و تلاش برای پایداری ازدواج؛
5- طرح فراگیرِ آموزش ازدواج برای همه جوانان در آستانه سنّ ازدواج و دوری از کارهای جزیره­ ای؛
6- به کارگیری روش­های صحیحِ تبلیغِ ازدواج از سوی رسانه­ های جمعی؛
7- طرح تشکیل قرارگاه یا ستاد ازدواج جوانان جهت ارزیابی و ریشه­ یابی مشکلات ازدواج.


متن کامل این مصاحبه در پژوهشنامه افق مکث با موضوع "علل افزایش سن ازدواج در جوانان" منتشر خواهد شد.

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید