جلوگیری از نفوذ در حوزه زبان با جذابیت های بومی فرهنگی

  • پنج شنبه, 04 شهریور 1395 12:39
  • بازدید 4499 بار


ترویج فرهنگ غربی به سبب تدریس متون تدوین شده در غرب مسئله ای است که نظام آموزش زبان خارجه را در برگرفته است و این موضوع مضرات فراوانی را برای فرهنگمان ایجاد می کند که باید برای رفع آن تلاش نمود. از همین رو مؤسسه صراط مبین، مصاحبه ای با آقای دکتر سید محمد نوری، مدیر یکی از آموزشگاه های زبان انگلیسی، انجام داده است که در ادامه نظرات ایشان در قالب گزارشی از این مصاحبه ارائه می شود:

به گزارش "صراط مبین" دکتر نوری در این مصاحبه پیش از بررسی بومی سازی نظام آموزشی، سخنان خود را با مطرح کردن دو سوال آغاز کرد که مدرس یا شاگرد، هدفشان در آموزش زبان چیست و چه دغدغه ای را دنبال می کنند؟ و دوم آنکه چگونه با بومی سازی کردن نظام آموزشی می توان با صاحبان زبان تعامل کرد؟ سپس افزود: برای تعامل با دیگر کشورها باید با فرهنگ آنان آشنا شد و البته نباید به سمت ضدفرهنگ رفت. اما برای جلوگیری از آسیبهای احتمالی و منع نفوذ فرهنگی، مدرسان زبان باید از جذابیت های فرهنگی خودمان بهره ببرند و به نوعی به شیوه تطبیقی میان دو فرهنگِ اسلامی و اروپایی متد درسی خود را ارائه دهند.
این مدیر آموزشی، بومی سازی نظام آموزشی زبان خارجه به معنای متعارف را نپذیرفته و معتقد است در آموزش زبان انگلیسی باید طوری کار کرد که شاگرد، انگلیسی بیاندیشد و ما تنها باید فرهنگ های مبتذل غربی را در تدریس حذف کرده و فرهنگهای مثبت آنان را بازگو نماییم زیرا آموزش زمانی درست است که واقعیت گفته شود هرچند که دارای جذابیت بوده و فرد را به سمت خود کشاند.
دکتر نوری معتقد است اگر نظام آموزشی به سمت بومی سازی برود بازار کار زبان آموزان از بین خواهد رفت زیرا اگر فرهنگ از زبان گرفته شود چیزی از آن باقی نمی ماند. بنابراین نباید روح زبان که همان فرهنگ است را از زبان حذف کرد بلکه باید نکات مبتذل را از آن حذف نمود و اگر در سیر آموزش، حرکت به سمت مبتذل ها باشد جلوگیری شود. وی در ادامه مصاحبه خود خاطرنشان کرد در نظام آموزشی زبان خارجه تنها با افزایش جذابیت فرهنگی خود می توان مقابل فرهنگ غربی ایستاد که این مسئله جز با بالا بردن آگاهی زبان آموز و تبیین آگاهانه مدرسان ممکن نخواهد بود.
دکتر نوری در این مصاحبه به چند راهکار اشاره کردند که اهم آن به قرار ذیل می باشد:
- باید در آموزش زبان، فرهنگ خود را در مقایسه با فرهنگ غربی مطرح کنیم. و جذابیت های فرهنگ خودمان را نشان دهیم.
- اگر مسائل مبتذلی در کتب آموزشی وجود دارد، حذف شود.
- باید آگاهی شخصی زبان آموز را جهت جلوگیری از تاثیرات سوء فرهنگی بالا ببریم.
- برای ایجاد تغییرات در نظام آموزشی نباید تنها به تغییرات سیاسی در مؤسسات پرداخت بلکه لازم است به صورت علمی مورد بررسی قرار گیرد.

متن کامل این مصاحبه در پژوهشنامه افق مکث منتشر خواهد شد.

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

تحمیل نظر خویش بر آگاهان
قرآن : ... ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ کُونُوا عِباداً لي‏ مِنْ دُونِ اللَّهِ ... (سوره نحل، آیه 52)ترجمه: هیچ کس (حتی پیامبر) حق ندارد به مردم بگوید به جای خدا مرا عبادت کنید.حدیث: روی الحلبی قلتُ لاَبی عبدالله علیه السلام ما أدنى ما یکون به العبد کافراً ؟ قال: « أن یبتدع به شیئاً فیتولى علیه ویتبرأ ممّن خالفه (معانی الاخبار ، ص 393)ترجمه: ... حلبی روایت می کند که از امام صادق (ع) پرسیدم : کمترین سبب کافر شدن انسان چیست؟ فرمودند : این‌که بدعتی بگذارد و از آن بدعت جانبداری کند و از هر کس با او مخالفت کند روی برگرداند و آنان را متهم و منزوی سازد.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید