اجرای هماهنگ بومی سازی آموزش زبان با به کارگیری ظرفیتها

  • شنبه, 06 شهریور 1395 09:50
  • بازدید 2744 بار


برای تأسیس و بهینه سازی نظام آموزشی بومی زبان های خارجه در ایران، مشکلات و موانع درون سازمانی وجود دارد که برای رسیدن به هدف بومی سازی نظام آموزشی باید شناسایی و رفع گردند. از همین رو "صراط مبین" مصاحبه ای با دکتر مصطفی الیاسی، مدرس سابق مراکز تربیت معلم و رئیس شورای مؤسسان آموزشگاه های علمی و زبان شهر تهران، انجام داده که در ادامه گزارشی از دیدگاه های ایشان در حل این مسئله بیان  می شود.

دکتر الیاسی در این مصاحبه سخنان خود را با تعریفی از بومی سازی براساس منابع علمی آغاز نموده و گفتند: بومی‌سازی زبان انگلیسی و هر زبان خارجی دیگر، فرایند تطبیق آموزش آن با واقعیت‌های جامعه بومی است که به‌منظور اجتناب از آسیب‌های فرهنگی و آسان‌سازی آموزش آن زبان صورت می‌گیرد. در حالیکه متأسفانه این بومی سازی در ایران انجام نگرفته است.
به گزارش "صراط مبین"، آقای دکتر الیاسی علت ناکامی ایران در بومی سازی آموزش زبان را عدم استفاده از ظرفیتهای متخصصان این حوزه؛ فقدان نهادی دائمی در پیگیری این امر؛ اختلاف میان مسئولین مربوطه بر اصل بومی سازی؛ نبود بودجه کافی؛ عدم استقبال مراکز خصوصی؛ کمبود اطلاعات درست و ناکافی بودن پژوهشها و مدرسان آموزش دیده عنوان کرد و خاطرنشان نمود برای رفع این موانع و چالشها ابتدا باید کارگروهی متشکل از مدرسان مجرب زبان، استادان دانشگاه، برنامه ریزان و تدوین گران منابع آموزشی آگاه به محیط و مسائل جغرافیایی همراه با مدیریتی باثبات و پیگیر تشکیل داد. با این کار می توان راهکارها و نظریه های مناسبی در رفع این معضل به دست آورد.
رئیس شورای مؤسسان آموزشگاه های علمی و زبان شهر تهران، نظارت و کنترل آموزشگاه های غیردولتی و تدوین قوانین مشخص در اجرای هماهنگِ بومی سازی، میان کلیه مراکز را لازم دانسته و معتقد است: آموزشگاه های غیردولتی سه گروه می باشند نخست گروهی که به عنوان آموزشگاه های مجاز تحت نظر وزارت آموزش و پرورش اند که این گروه ها با وجود کارآمدی و متعهد بودن در جهت اهداف آموزش کشور، علاوه بر دادن مالیات به دولت، 5 درصد از درآمدشان را به خزانه آموزش و پرورش واریز می کنند و تاکنون تشویقی برای آنان در نظر گرفته نشده است؛ گروه دوم: آموزشگاه هایی که وابسته به مراکز دولتی و نیمه دولتی هستند اما وجهی برای مالیات پرداخت نمی کنند و چندان هم تحت نظارت نیستند و گروه سوم مراکز زیرزمینی هستند که بیشترین تخلفات را نیز مرتکب می شوند.
دکتر الیاسی که سابقه تدریس در مراکز تربیت معلم را در کارنامه خود دارد گزارشی از بومی سازی نظام آموزش زبان در سایر کشورها ارائه دادند و معتقدند که می توان از آنان الگوهای مناسبی کسب کرد. حتی می توان از مؤلفان اصلی کتب آموزش زبان نیز در رسیدن به  این هدف بهره برد.
ایشان در ادامه سخنانشان به راهکارهایی اشاره کردند که اهم آن به قرار ذیل می باشد:
- بومی‌سازی منابع و محتوای آموزش زبان‌های خارجی، باید مبتنی بر مبانی نظری جمهوری اسلامی و با توجه به قابلیت‌های لازم برای بهره‌برداری در سطح بین‌المللی باشد.
- با برگزاری همایش و کرسی آزاد اندیشی از تمام ظرفیت های متخصصان برای تحقق این امر استفاده شود؛ و در صورت لزوم از متخصصان خارجی نیز بهره برده شود.
- نهادی مامور پیگیری این امر تا رسیدن به نتیجه شود.
- فرهنگ سازی لازم برای پذیرش این امر از جانب کارشناسان انجام شود.
- سرمایه و منابع مالی لازم برای تحقق این امر فراهم شود.
- آموزش های لازم به مدرسان جهت اجرای صحیح طرح داده شود؛ و دستور العمل لازم برای آن تدوین شود.
- پژوهش های لازم انجام شود؛ و طرح موفق بومی سازی در کنار اطلاعات لازم فراهم شود.
- در تعلیم مباحث فرهنگی زبان، باید به شکل تطبیقی و مقایسه ای عمل نمود.
- قوانین لازم برای اجرای هماهنگ بومی سازی در تمام کشور، تدوین شود.


متن کامل این مصاحبه در پژوهشنامه افق مکث منتشر خواهد شد.

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

پیام هفته

همکاری با نفوذیان خائن و اختلاس‌گران بی دین
قرآن : لِيَحْمِلُوا أَوْزارَهُمْ کامِلَةً يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ مِنْ أَوْزارِ الَّذينَ يُضِلُّونَهُمْ بِغَيْرِ عِلْمٍ أَلا ساءَ ما يَزِرُونَ (سوره نحل، آیه 52)ترجمه: تا روز قیامت بار گناهان خود را تمام بردارند ، و [ نیز ] بخشی از بار گناهان کسانی را که ندانسته آنان را گمراه می کنند. آگاه باشید ، چه بد باری را می کشند.حدیث: و ایما داع دعی الی ضلالة فاتبع علیه، فان علیه مثل اوزار من اتبعه، من غیر ان ینقص من اوزارهم شیئا!: (مجمع‌البیان، ج6، ص 365)ترجمه: ... و هر کس دعوت به ضلالت کند و از او پیروی کنند همانند کیفر پیروانش را خواهد داشت، بی آنکه از کیفر آنها کاسته شود.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید