قاضی عموزادی: شکل گیری ازدواج بر اساس هوی و هوس؛ عمده دليل افزايش طلاق

  • دوشنبه, 19 بهمن 1394 12:06
  • بازدید 7277 بار

متن زیر حاصل گفتگوی صراط مبین با قاضي حسن عموزادي – رئيس شعبه 268 دادگاه خانواده شعبه ونك با موضوع بررسی آسیب طلاق می باشد.
ایشان در پاسخ به این سوال که ایجاد آگاهی و مهارت افزایی خانواده ها در جهت کاهش طلاق چه میزان موجب کاهش آمار طلاق خواد شد اظهار داشتند:

در خصوص چگونگي مرتفع كردن عدم آگاهي از مهارت‌هاي زندگي بايد بگويم اینکه ناداني باعث افزايش طلاق مي‌شود را قبول دارم. اینکه برخی بدون آگاهي ازدواج مي‌كنند درست است ، اما ما بايد علت  این ناداني را بدانیم ؟ چه چيز باعث مي‌شود كه انسان نادان شود؟ ناداني از كجا مي‌آيد؟ منشاء ناداني كجاست؟ بله مي‌توان گفت كه از اولين كارهايي كه مي‌توان انجام داد اين است كه قبل از ازدواج به جوان‌ها مشاوره، آگاهي و آموزش بدهيم. اينها مهم و مورد قبول است، اما مساله آن است كه الان ازدواج‌هايي كه صورت مي‌گيرد بيشتر به هوي و هوس برمي‌گردد تا اينكه به ناداني برگردد. عشق‌هايي هست كه از پي رنگ است، عشق‌هايي است كه عشق كاذب است. در واقع بايد گفت كه عمده دليل افزايش طلاق اين است كه ازدواج‌ها بر اساس هوي و هوس شكل مي‌گيرد
در اين‌ها عشق‌هاي توراهي وكاذب ، اشخاص با هم آشنايي ندارند بلکه دفعتاً به هم علاقه‌مند مي‌شوند. همديگر را مي‌بينند، عاشق هم مي‌شوند و بعد از دو روز مي‌بينند فرهنگ‌ها به هم نمي‌خورد. از نظر فرهنگي و اجتماعي اصلا به هم نمي‌خورند. دو خانواده بسيار مختلف كه هيچ سنخيتي با هم ندارند. اين افراد دو روز كه پيش هم بودند چهره‌ها برايشان عادي مي‌شود و وقتي كه زير يك سقف مي‌روند همه چيز فراموش مي‌شود و ديگر همديگر را نمي‌شناسند. اين دسته از ازدواج‌ها ست که بيشتر منجر به طلاق مي‌شود. متاسفانه شاهدیم که افراد امروز عقد مي‌كند، فردا طلاق مي‌گيرد. چرا اينطور شده؟
امروزه اينترنت و شبكه‌هاي ماهواره‌اي و اين قبيل رسانه‌هاي نوظهور باعث شده كه زندگي و ازدواج  اصلا براي جوانان مهم نباشد. رسانه‌هاي نوظهور ارزش ازدواج را در جامعه ما پايين آورده‌اند
به طور مثال دختر جواني پيش من آمده بود و مي‌گفت طلاق مي‌گيرم و يك ماه ديگر همسر  پسر ديگر مي‌شوم. الان طلاق براي پدر، مادرها هم مهم نيست و اهميتي ندارد. در گذشته اگر يك دختر مي‌خواست طلاق بگيرد، پدر مادرها با او برخورد مي‌كردند و ناراحت مي‌شدند و آبروي دختر مي‌رفت، ولي الان اينگونه نيست.
چرا در جامعه ما طلاق اين همه زياد است؟ چرا ازدواج‌هاي ما خيلي زود شكست مي‌خورد؟ چون دين و اعتقادات ما ضعيف شده  است. چرا قبلا اينطور نبود؟ چون مردم اعتقاد داشتند. چون دختران و پسران حيا داشتند. من اعتقادم اين است كه براي رفع اين آسيب، ما نه تنها بايد به افراد آموزش بدهيم بلكه بايد اعتقاد افراد را درست كنيم. آموزش و مهارت تاثير دارد. باز هم مي‌گويم آموزش و مهارت بي تاثير نيست، اما وقتي طرف شب تا صبح ماهواره مي‌بيند يا اينكه به طور مثال مردي كه زن دارد و همزمان با شخص ديگري رابطه دارد، اين كه ديگر به ناداني مربوط نمي‌شود. اين فرد نادان نيست، بلكه ايمانش ضعيف است. با اينكه مي‌داند اين كار اشتباه است ولي باز اين كار را مي‌كند چون قدرت كنترل ندارد و در واقع نافرماني مي‌كند و براي حقوق طرف مقابل خود احترام قائل نمي‌شود.  
بنابراین اگر ما ايمان و اعتقاد مردم را قوي كنيم و محتواي ديني را در جامعه گسترش بدهيم، مي توانيم معضل طلاق را مهار كنيم.

متن تفصیلی مصاحبه در ویژه نامه موسسه مطالعاتی صراط مبین درج خواهد شد.

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید