مردن تدریجی فرهنگ

در روزگار ناسپاسی که همه خود را به نمایش می‌گذارند داشتن حجاب، خدا‌نمایی است؛ جدای از اینکه حجاب زن، نیاز برخواسته از فطرت خود اوست و برای زنان عبادت محسوب می‌شود برای این هم هست که مردان حیا کنند و پشت پرده‌ی چشم‌هایشان فکر نکنند که زنان، عروسک خیمه‌شب‌بازی و ابزار برای رسیدن به هوس‌ها هستند و هر رفتار زننده و گستاخانه‌ای که خواستند می‌توانند در مقابل آن‌ها بکنند.

بدحجاب‌ها و کم حجاب‌ها یک جور نیستند، تیپ‌های مختلفی دارند؛ آدم‌هایی هستند که مادر‌ها و پدر‌ها و رسانه‌ها و بعد نهاد‌هایی نداشتند که داشتن‏ و چگونه داشتن‏ و براى چه داشتن حجاب را خوب به آن‌ها بیاموزند که لازم است خودشان بروند با تحقیق بیاموزند و منتظر کسی دیگر نمانند.
دسته‌ای هستند که تابع جو حاکم و مد‌ها و مدل‌ها بوده و شعارشان، همرنگ جماعت شدن است که لازم است بهترین الگو‌ها به آن‌ها معرفی شود که شکل آن‌ها شوند.
گروهی فکر مى‎کنند بی‎حجابی نشان از تمدّن است در حالی که تمدن ایرانی اینگونه نیست. بعضى‌ها کمبود شخصییتی دارند و این ناشی از ضعف روحی است. افرادی هم ندانسته پا روی آگاهی خویش می‌گذارند و با خویشتن لجبازی می‌کنند. اشخاصی هم به جای اندیشیدن، قربانی ژست‌ها و گنده گویی‌های روشنفکرنما‌ها درداخل و خارج می‌شوند که بایست تحلیلگری بیاموزند و با زیرکی آلت دست آن‌ها نشوند. انگشت شماری هم می‌خواهند به مذهب دهن کجى کنند در حالی که به عقلانیت و علمانیت که پشتوانه برای این وظایف است هم دهن کجی می‌کنند.
در این زمانه ناسپاس که مقتدرترین حکومت شیعه در تاریخ اسلام در آغوش او نشسته، برای آن‌ها که دغدغه فرهنگ دارند زندگی، در این ولنگاری مدرن مردنِ تدریجی شده است، چون هر روز یک گوشه از دین و فرهنگ مورد هجمه قرار می‌گیرد و آن‌ها نا آرام اند.
چه بسا برای اینکه فقط چند نفری چه زن و چه مرد راه خود را پیدا کنند مدت‌ها باید رفت و آمد داشت تا بینش داد و نیش و کنایه‌ها شنید و هزینه‌ها و عمر‌ها خرج شود و گفتگو‌ها کرد و دلیل و استدلال نمود و طرح‌ها تقدیم و پیاده کرد تا آن افرد در اجتماع اصلاح شوند.
خلاصه اینکه حشمت و حرمت بانوان در این است که انگشت نما نشوند.
پیامبرگرامی اسلام(ص) فرمود: «لباسی بپوش که انگشت نمای مردم نشوی و عزت واحترامت هم محفوظ بماند».
البته این سخن فقط برای بانوان نیست که مردان را نیز شامل می‌شود به هرحال در قرآن و روایات ما آیات و نشانه‌های فروانی از حجاب هست و یکی از آن‌ها برای عاقل‌ها کفایت می‌کند که عاقل را اشارتی بس است.

منبع

rasanews.ir/fa/news/619495

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

تحمیل نظر خویش بر آگاهان
قرآن : ... ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ کُونُوا عِباداً لي‏ مِنْ دُونِ اللَّهِ ... (سوره نحل، آیه 52)ترجمه: هیچ کس (حتی پیامبر) حق ندارد به مردم بگوید به جای خدا مرا عبادت کنید.حدیث: روی الحلبی قلتُ لاَبی عبدالله علیه السلام ما أدنى ما یکون به العبد کافراً ؟ قال: « أن یبتدع به شیئاً فیتولى علیه ویتبرأ ممّن خالفه (معانی الاخبار ، ص 393)ترجمه: ... حلبی روایت می کند که از امام صادق (ع) پرسیدم : کمترین سبب کافر شدن انسان چیست؟ فرمودند : این‌که بدعتی بگذارد و از آن بدعت جانبداری کند و از هر کس با او مخالفت کند روی برگرداند و آنان را متهم و منزوی سازد.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید