"بحران هویت" تهدیدکننده دوران نوجوانی

دوران نوجوانی دوران بحران است، دوران گذار از کودکی به جوانی، بحران هویتی که اینها دچار می‌شوند، جوانب مختلفی دارد که مهمترین بحث آن بلوغ جنسی است.

حجت الاسلام سید یحیی مرتضوی، مدیر مدرسه امام جواد(ع) مشکات قم، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه نوجوانی سخت‎ترین دوران زندگی انسان است، گفت: دوران نوجوانی دوران بحران است، دوران گذار از کودکی به جوانی، بحران هویتی که اینها دچار می‌شوند، جوانب مختلفی دارد که مهمترین بحث آن بلوغ جنسی است.

وی با تأکید بر این که نوجوان در بحران هویت غرق می‌رود و توان از اندیشه وی گرفته می‌شود و درگیر حاشیه‌ها می‌شود، افزود: این بحران با داستان بلوغ شدیدتر می‌شود، اختلاف فرهنگ‌ها، تربیت‌ها و ... همه در فضای مدرسه منجسم می‌شود و ما باید برای این مسئله برنامه ریزی داشته باشیم. در حال حاضر نیز، این سن، زمان هم‌گرایی است، یعنی نسبت به هم سن و سال خود در افکار و عقاید زود منتقل می‌شوند، خانواده و مربیان در دسته چندم تاثیرگذاری هستند و بیشتر گروه همسالان مورد توجه است.

مدیر مدرسه علمیه امام جواد(ع) عنوان کرد: تخلیه انرژی یکی از راهکارهایی است که باید انجام داد. اگر نیاز است که بچه‌ها در سرکلاس کنترل شوند، باید برایشان برنامه‌های ورزشی گذاشت. استخر، پیاده‌روی، زیارت و برنامه‌های ورزشی در کنار انس با قرآن کریم و نهج البلاغه می‌تواند بخشی از مشکلات نسل نوجوان را هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی برطرف کند.

وی ادامه داد: در زمینه غذایی نیز باید برنامه داشت. شناسایی طبع‌ها و مزاج‌ها می‌تواند راهگشا باشد. در دسترس نبودن فضاهای ارتباط جمعی و مسائلی که زمینه را برای انحرافات بیشتر می‌کند، نباید در ساختار مدرسه باشد تا مسئله آموزش مورد خدشه قرار نگیرد.

حجت الاسلام مرتضوی در پایان به مسئله آموزش مستقیم اشاره کرد و اظهار داشت: مدرسه در فضای آموزش مستقیم وارد نشود و بیشتر تلاش کند به آموزش های غیرمستقیم ورود پیدا کند؛ از سویی دیگر استادان و معلمان نیز بایستی برای پاسخگویی به سوالاتی که اقتضای سن نسل نوجوان است، آمادگی داشته باشند تا در صورت نیاز روشنگری کنند.

منبع

www.rasanews.ir/detail/News/584714/2067

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید